Irene & Håkon i Torrevieja, Alicante 2-5.juni 2022

Skrevet 3.juni:

Vi stod opp grytidlig, klokken 0400, torsdag 2.juni og tok en taxi til Lillestrøm stasjon, og med tog videre til Gardermoen. Flyet gikk klokken 0650, og flyturen tok cirka 3 timer og 45 minutter. Irene leste omtrent halve Lars Monsen boken på flyet, mens jeg leste Fritjof Capras the Tao of Physics. Irene satt ved vinduet, jeg satt i midten, og det satt en danske på samme rad ytterst mot midtgangen.

Det var ingen kontroll hverken av pass eller kovidpass for å komme inn i Spania, vi gikk rett inn i landet, ut på parkeringsplassen og traff Vera, Brankicas venninne. Hun hentet oss på flyplassen og kjørte oss til leiligheten. Vi leier leiligheten av Brankica, som jeg (Håkon) studerer vernepleie sammen med på OsloMet. Vi fikk en omfattende omvisning i Torrevieja av Vera, og vi var innom et supermarked å handlet diverse drikke og noe mat. Leiligheten vi kom til var fin, velholdt og med bra beliggenhet med gangavstand til restauranter, butikker og stranda. Senere denne dagen gikk vi tur langs strandpromenaden, og syklet til en av de nærliggende innsjøene.

På dag to (i dag) sto vi opp rundt klokken 0800, drakk kaffe, og dro ned på stranden og gjorde morgentrim, pusteøvelser og badet. Nå er klokken 1130, det begynner å bli varmere nå på dagtid. Vi har spist lunsj, vi vasker klær, og skal om ikke lenge sykle til Pink Lake.

Nå er klokken 1600 og vi har kommet tilbake fra sykkeltur i Torrevieja sentrum og videre til Pink Lake. I sentrum var vi ytterst ute på den store moloen, der var det super utsikt utover Middelhavet. Det var mange fiskere som fisket både på innsiden av moloen og på utsiden mot havet, og det var mange håpefulle katter der. Vi syklet videre igjennom sentrum og spiste lunsj på en restaurant ikke langt fra Pink Lake før vi dro videre til innsjøen. Det var rosaskjær i vannet, men ikke så kraftig som på de bildene vi har sett på internett. Mulig det har noe å gjøre med hvordan sola står på himmelen, og lyset treffer vannet, eller det kan være andre forhold i vannet som påvirker. Nå slapper vi av i leiligheten og skal på stranda etter hvert.

Skrevet 5 juni:

Nå er klokken 1005, jeg og Irene sitter på Alicante flyplass på Costa Coffee og har kjøpt oss to kaffe latte og en croissant. Jeg har kopiert feriebildene fra mobilen til macen, og vi venter på bording og avgang til Oslo, det er bording 1050 og flyet går 1120.

I går tok vi bussen fra Torrevieja og til Alicante sentrum. Vi gikk først til en bussholdeplass hvor Google hadde sagt at det skulle gå en buss til Alicante ifra, det gjorde det tydeligvis ikke, så vi spurte det spanske naboparet om bussmuligheter til Alicante sentrum, og da tilbudte hun damen å kjøre oss til busstasjonen i Torrevieja for å ta bussen derifra, så vi ble kjørt ned dit av mannen hennes. Bussturen tok cirka 1 time og 15 minutter. I Alicante spiste vi lunsj på en restaurant, vi satt ute på gaten, og spiste sandwich og salat. Vi gikk videre igjennom sentrum, via Mushroom Street, det var et yrende folkeliv. Vi besøkte det arkeologiske museet, og der var det hovedfokus på gladiator tiden, men også utstillinger fra steinalderen med mer. Deretter gikk vi videre til fortet i Alicante, som er omtrent 100 meter over havet, der var det kjempeutsikt i alle retninger, og vi så utover Middelhavet, og byen med fjell i bakgrunnen. Der var varmt, så vi spiste is, drakk vann og kaffe på en restaurant på toppen. Deretter gi vi videre til stranden. Vi badet og solet oss der, det var fullt av folk. Vi tok bussen tilbake til Torrevieja klokken 1930 fra Alicante, tok en taxi til leiligheten, og kjøpte sushi like ved, som vi måtte vente veldig lenge på. Dette var en innholdsrik, morsom og fin dag. Vi var ute på farten i over 12 timer. Nå skal vi hjem til bollegutt og leiligheten på Løvenstad.